Do pohádkové Telče přes zříceninu hradu Štamberk

Pohádkové městečko Telč, zapsané na seznamu UNESCO, si nemůže nechat ujít nikdo. Jednou z možností, jak se tam dostat, je pohodový cyklistický výlet. Nenechte se odradit prvním stoupáním po nezpevněné cestě, protože odměnou Vám bude až do Telče cesta skoro jen z kopce. Po cestě do Telče můžete také navštívit zříceninu hradu Štamberk. Z Telče budete pokračovat oklikou přes Práskolesy, kde se nachází vykotlaná velmi stará lípa.

délka trasy: 38 km

povrch: asfalt (95%), zbytek ostatní

obtížnost: střední

Světelská chata - Štamberk - Telč - Borovná - Dobrá Voda - Práskoleská lípa - Skrýchov - Studená

Ve Světlé se napojíte na cyklotrasu 1113 směrem na Mrákotín. Projedete kolem Světelské chaty a minete velmi krásnou Březovou boudu umístěnou v hustém lese. Po sjezdu přijedete k rozcestí cyklotras, kde pokračujete rovně po cyklotrase 5124. Ta Vás zavede do vesničky Lhotka. Hned po příjezdu do vesnice narazíte na turistický rozcestník. Po zelené turistické značce se zde můžete dostat na zříceninu hradu Štamberk. Kolem hradu se nachází kamenné moře a navíc cesta vede stále do kopce (je to však necelý kilometr), proto můžete kola nechat někde dole zamčená nebo si výstup nechat ujít. Ze Lhotky stále pokračujete po cyklotrase 5124 do vesnice Částkovice. Zde na křižovatce uhnete vlevo na cyklotrasu 1113 vedoucí až do Telče. Pokud se budete držet cyklotrasy, sjedete ze silnice a dostanete se k hájovně, kde si nenechte ujít ohradu, ve které žijí vzácní bílí daňci. Do samotné Telče pak přijedete nádhernou dlouhou lipkovou alejí. Cyklotrasa vede přímo na pohádkové renesanční náměstí. Za zhlédnutí v Telči samozřejmě kromě zámku a přilehlého parku, stojí také rozhledna Oslednice, muzeum techniky nebo radniční věž. Až se dostatečně pokocháte atmosférou překrásného města, vydáte se po cyklotrase 5261 směrem do vesničky Borovné a poté do Dobré Vody. Cestou se Vám naskytnou nádherné výhledy na kraj Vysočiny a za Dobrou Vodou je vidět přímo Světlá. Pokračujete stále po stejné cyklotrase do vesnice Praskolesy. Zde se vlevo kousíček od silnice nachází památná vykotlaná práskoleská lípa. Po cyklotrase 5261 pokračujete přes Sumrakov až do Skrýchova. Zde uhnete doprava na cyklotrasu 1162, která Vás zavede přes obec Studenou až do Horního Pole. Na konci Horního Pole se dáte doprava přes hráz rybníka Karhov s nádherným výhledem na Javořici. Až do Světlé Vás dovede cyklotrasa 1113.