K prameni řeky Jihlavy a městečka proslaveného filmem Postřižiny

Přestože výlet vede k prameni řeky Jihlavy, téměř až k němu pojedete převážně z kopce. Stoupání se ale nevyhnete při návratu do Světlé, ale pojedete neustále po asfaltu, takže se není čeho obávat. Tento cyklovýlet zvládnou i méně zdatní cyklisté nebo rodiny s dětmi, silnice jsou velmi málo frekventované.

Klátovec - Kaliště - Jihlávka - pramen řeky Jihlavy - Počátky - Horní Vilímeč - Panské Dubenky

délka trasy: 27km

povrch: asfalt, polní cesta (pouze 1 km odbočka k prameni)

obtížnost: lehká

Ze Světlé se vydáte do Horního Pole, které pouze minete a pokračujete rovně na Klátovec a dále do Kališť. Zde se na křižovatce dáte vpravo. Pokračujte po silnici až ke křižovatce na začátku Horních Dubenek, kde zahnete vlevo a dojedete do Jihlávky. Zde se připojíte na cyklotrasu č. 1213. Necelý kilometr za vesnicí naleznete odbočku vpravo s cedulí označující cestu k prameni Jihlavy. Polní cestou po rovince se dostanete přímo k prameni, který je necelých 500 metrů od silnice. Až si prohlédnete pramen řeky Jihlavy a výhled na okolní krajinu Vysočiny, které dominuje Javořice, vrátíte se zpět na silnici a pokračujete dále po cyklotrase 1213 zkopce až do Počátek. Cyklotrasa vás zavede přímo na náměstí, které se Vám možná bude zdát povědomé. Je to tím, že se zde natáčelo několik scén z filmu Postřižiny, hlavně před hotelem Modrá hvězda. Dále můžete v Počátkách navštívit rodný dům Otokara Březiny nebo městské muzeum. Také si nenechte ujít občerstvení v Bistrot de Papa přímo na náměstí, kde ochutnáte různé francouzské speciality. Pokud máte větší hlad, doporučuji restauraci U Karásků, kolem které jste projížděli při cestě na náměstí. Zpět z Počátek pokračujte po cyklotrase 1213 směrem na druhou stranu náměstí, než z které jste přijeli. Sjedete z kopce a na křižovatce jedete rovně směrem na Panské Dubenky. Projedete vesnici Horní Vilímeč a následují Panské Dubenky, kde na první křižovatce odbočíme vpravo a na druhé vlevo. Pokračujte k vesnici Domašín, před kterou zabočíte vlevo na užší málo používanou silnici a napojíte se na cyklotrasu 1113. Po ní dojedete přes Horní Pole až do Světlé.