Kouzelným krajem Vysočiny k Práskoleské lípě

Trasa cyklovýletu odpovídá jeho názvu. Opravdu se budete toulat kouzelným krajem Vysočiny, hustým tichým lesem, cyklotrasou s několika vyhlídkovými místy a potkáte spoustu rybníků a rybníčků. Celý výlet vede po cyklostezkách buď úplně bez aut nebo s minimálním silničním provozem, proto můžete výlet bez problémů absolvovat i s dětmi. Tomu je určená i délka a lehká obtížnost trasy. Hlavním cílem je Práskoleská lípa, vykotlaný 800 let starý strom. Pokud budete mít dost sil, můžete se po cestě zastavit i na zřícenině hradu Štamberk.

Lhotka - (Štamberk) - Krahulčí - Dobrá Voda - Práskoleská lípa - Skrýchov

délka trasy: 25 km

povrch: asfalt (95%), polní cesta

obtížnost: lehká

Ze Světlé vyrazíte po cyklotrase 1113 směrem na Lhotku (na hlavní silnici doprava). U Světelské chaty se k cyklotrase 1113 připojuje cyklotrasa 5124, které se budete dále držet. Dovede Vás do malebné vesničky Lhotka, zde se zdatnější z Vás mohou po zelené turistické značce vydat na zříceninu hradu Štamberk (necelý jeden kilometr, stoupání s velkým množstvím kamenů, nachází se zde kamenné moře, proto vhodné spíš pěšky než s kolem). Pokračujte po cyklostezce 5124 přes Částkovice, Hostětice a Krahulčí. Za Krahulčím na rozcestí u Březinova rybníka odbočíte vpravo na cyklotrasu 5261, po které dojedete do Borovné. Z Borovné pokračujete po stejné cyklostezce s krásnými výhledy na malebnou přírodu Vysočiny (v dálce na kopci pod Javořicí můžete vidět Světlou). Pokračujete po stejné cyklotrase přes Dobrou Vodu, kolem kapličky sv. Jáchyma do Práskoles. Jakmile přijedete do Práskoles hned uvidíte cedulku, která Vás zavede k majestátní 800 let staré vykotlané lípě. Střed stromu je vykotlaný a nachází se v něm zvonice. Po prohlídce lípy pokračujte stále po cyklotrase 5261 přes Sumrakov kolem spousty rybníčků do Skrýchova. Ve Skrýchově na hlavní silnici odbočíte vpravo na Studenou. Ve Studené přijedete k hlavní silnici, kde se dáte vpravo a za náměstím odbočíte vlevo směrem na Počátky. Na další křižovatce pokračujete rovně do Horního Pole a následně do Světlé. Pokud budete po cestě hledat občerstvení, doporučujeme hospodu Na Kocandě, kterou budete míjet v Krahulčí.